Public Gold menandatangani perjanjian dengan Oracle

Database oracle mempunyai banyak kegunaan dan kelebihan bagi perusahaan yang besar. Public Gold iaitu syarikat pelaburan emas terbesar Malaysia telah berbelanja lebih dari RM1.5 juta untuk menggunakan database oracle bagi pengurusan data pelaburan emas yang semakin berkembang.

Pada 15 januari 2015 Public Gold telah menandatangani perjanjian dengan pihak Oracle bagi penggunaan Oracle dan perjanjian usahasama dengan Nadir Metal Rafineri bagi pengeluaran jongkong emas dan perak yang diiktiraf dunia, LBMA bagi mendapat pengecualian cukai gst.

Capture2

Saya masih ingat lagi, pada tahun 2011 semasa zaman kegemilangan dalam pelaburan emas,apabila waktu harga emas rendah website public gold sentiasa mengalami masalah/down kerana banyak trafik pengunjung yang mahu lock harga beli emas dan pada masa harga emas tinggi dimana ramai pelabur emas berlumba-lumba lock harga menjual emas online. Pada waktu itu, tahun 2011 bilangan ahli Public Gold hanya baru 4 atau 5 ribu orang sahaja.

Kini tahun 2016, ahli Public Gold telah melebihi 80 ribu orang, namun website Public Gold tak pernah mengalami masalah kerana penggunaan database Oracle. Tindakan Public Gold mengeluarkan modal yang besar untuk menggunakan database oracle adalah suatu tindakan bijak dan kedepan untuk pengurusan data yang lebih cekap dan mengembangkan lagi perusahaan emas public gold. 

Capture3

KELEBIHAN ORACLE DATABASE

Kelebihan menggunakan database oracle yang sangat mahal oleh syarikat atau perusahaan besar seperti Syarikat Pelaburan Emas Public Gold. Database oracle adalah software DBMS yang handal, efisien, cekap dan efektif kerana berkemampuan tinggi dapat menampung data dalam sekala yang besar serta dapat menangani jumlah data yang sangat banyak dalam suatu sistem pengolahan database hingga menjadi pengeluar DMBS terkemuka dunia. 

Oracle dibangunkan oleh Larry Ellison, Bob Miner dan Ed Oates pada tahun 1977 dengan nama Software Development Laboratories (SDL). Pada tahun 1983, perusahaan ini berubah nama menjadi Oracle Corporation hingga kini. Oracle berjaya mencipta suatu sistem pengolahan database dalam jumlah yang sangat besar dan kemudahan para user ataupun programmer mengolah database.

Kini Oracle mulai mengembangkan sistemnya dan menjad isalah satu vendor DBMS terkemuka di dunia. Database Oracle memiliki banyak kelebihan dan keistimewaan namun database ini hanya mampu dimiliki oleh syarikat atau perusahaan yang besar kerana harga software DBMS tinggi dan sangat mahal dibandingkan dengan software DBMS yang lainnya.

Capture

Oracle memerlukan spesifikasi hardware yang tinggi untuk menjalankan software DMBS Oracle supaya berjalan dengan stabil dan memerlukan perbelanjaan yang tinggi. Database Orache sangat mahal dan penggunaan Oracle memerlukan perbelanjaan yang tinggi tidak sesuai untuk perusahaan kecil atau perusahaan sederhana.

  1. Mampu mengawal data sangat besar – Sistem Database Oracle mampu mengawal data dalam jumlah yang sangat besar dengan mudah, cepat dan sangat efektif untuk syarikat perusahaan yang besar atau syarikat korporat.
  2. Mampu mengurus sistem database dengan sempurna. Kelebihan utama database Oracle yang adalah kemampuannya mengurus sistem data dengan baik dan sempurna.
  3. Dapat memproses data dengan cepat dan cekap. Database Oracle merupakan salah satu pemrosesan data yang sangat cepat, cekap dan open source tanpa ada kesalahan. Ini akan menjimatkan masa dan mengurangkan kos penyelenggaraan.
  4. Memiliki kemampuan flashback. Flashback adalah kemampuan untuk memulihkan ralat pada database. Flashback padadatabase oracle adalah kemampuan untuk restore semula database beberapa waktu (flash back) yang mengalami error kerana database oracle tersimpan secara otomatik semasa pemprosesan data.
  5. Sokongan backup dan pemulihan berterusan. Oracle menyediakan sokongan kekuatan perindustrian untuk sandaran dalam talian,pemulihan perisian yang baik, backup data, melakukan pemulihan point-in-time danmenyokong simpanan data arkib berterusan.
  6. Kemampuan melakukan cluster server. Database Oracle mampu untuk mengimplementasikan pengurusan asas data dari multiserver atau dalam istilah Database Oracle disebut sebagai Technology Cluster ServerDatabase Oracle dapat melakukan pengurusan data dengan menggunakan lebih dari 1 server iaitu jika sesuatu perusahaan memiliki 50 server, maka Database Oracle boleh memproses seluruh data yang dimiliki oleh ke-50 server tersebut secara aktif tanpa ada gangguan sama sekali. Technology Cluster Server merupakan keunggulan dari Database Oracle, yang mungkin tidak dimiliki oleh vendor DBMS lainnya.
  7. Kemampuan High Transaction Processing Performance. High Transaction Processing Performance adalah pemprosesan prestasi tinggi dimanaperjalanan manipulasi data berjalan lancar dan stabil walaupun pada trafik data yang sangat besar.
  8. Memiliki Virtual Private DatabaseDatabase oracle meningkatkan jaminan keselamatan untuk melakukan transaksi melaluiInternet.
  9. Dapat melakukan management User. Database Oracle juga memiliki kelebihan lain iaitu mampu untuk melakukan managementuser dan hal berkaitan dengan pembatasan hak yang dimiliki oleh user atau pengguna.
  10. Dapat melakukan Multi-Platform. Database Oracle boleh beroperasi pada pelbagai platform sistem operasi seperti Mac, dan juga Linux.
  11. Terdapat Kemudahan Client-Server Environment. Database Oracle mempunyai kemudahan klien-server iaitu kemudahan mengakses data oleh banyak user pada masa yang sama.
  12. Keselamatan. Satu lagi faedah menggunakan pangkalan data Oracle adalah faktor keselamatan. Pentadbir dapat menyekat apa yang dapat dilihat, menubuhkan tahap keselamatan yang berbeza jika diperlukan dengan pelbagai kata laluan, membantu melindungi aliran maklumat dan memastikan bahawa hanya orang yang authorized melihat maklumat. Ini disarankan bagi pemiliperniagaan yang mempunyai sistem yang luas dalam kumpulan yang besar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!