Tips Kewangan

Cara langsai hutang – Teknik Snowball!

Menurut laporan akhbar The Star, kadar kemuflisan di Malaysia semakin meningkat dengan sebanyak 21,987 kes dilaporkan pada tahun 2013. Hal ini tentunya membuat kita lebih berhati-hati ketika menggunakan kemudahan kredit. Walau bagaimanapun, kebanyakan kita tidak dapat lari daripada berhutang seperti kad kredit, pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, pinjaman kenderaan, dan juga pinjaman pendidikan. Hal ini kerana kebanyakan …

Cara Langsaikan Hutang RM43K Dalam Masa 14 Bulan

Nota Editor: Tips ini telah diberikan oleh Zaidi Ismail dan telah mendapat maklum balas yang banyak dari mereka yang yang telah membacanya. Anda boleh ikuti perbincangan lanjut tentang perkongsian ini di sini. Semua orang mempunyai cabaran kewangan dan setiap cabaran kewangan setiap orang tidak sama , ini adalah sebab utama saya tidak suka menunjukkan formula dan kiraan …

Bro, Jangan Lepaskan Si Gadis Yang Ada 7 Sifat ni..

Kalau cari isteri pun mesti ada ilmu.. Nak cari calon isteri jangan letakkan kriteria utama yang berdahi licin saja. Pastikan yang mempunyai asas agama kriteria yang pertama. Tapi zaman dah berubah bro. Adalah penting untuk kita masukkan lagi kriteria tambahan seperti di bawah. Kalau dalam DNA calon isteri kita ada 7 sifat ini, laju-laju masuk meminang. Ajak kahwin terus lagi bagus. Antaranya …

[Video]: Pendapat Sheikh Imran Hosein tentang Bitcoin

Assalamualaikum, Ramai di kalangan rakan-rakan saya bertanyakan tentang Bitcoin. Saya bukanlah orang yang arif tentang bitcoin sebagai matawang, justeru orang terbaik memberikan pendapat untuk kita terima dengan hati terbuka adalah seorang yang pakar dalam dunia kewangan. Salah seorang insan yang saya ikuti saranan beliau sejak dulu lagi adalah Sheikh Imran Hosein. Mari kita sama-sama tonton …

Parkinson’s Law dalam kewangan

Saya pasti majoriti daripada kita ada satu keadaan ini dikenali sebagai “Parkinson’s Law”. Maksudnya dalam perihal kewangan adalah… Lagi banyak pendapatan kita, lagi banyak perbelanjaan kita! Ini sememangnya berlaku dan menjadi satu tabiat yang asasi bagi manusia. Betul tak? 🙂 Lagi besar pendapatan anda, lagi banyak perbelanjaan anda… Cara untuk mencapai kebebasan kewangan adalah untuk …

7 Tips Pengurusan Kewangan Yang Simple Untuk Pengantin Baru

Bagi pasangan muda, pernikahan merupakan detik terindah dan sebuah harapan baru yang diimpikan. Sebaik saja selesai majlis, ada yang tanpa berfikir panjang terus bercuti ke luar negara, tidak kurang terus swipe kad kredit untuk beli macam-macam keperluan berkeluarga. Tanpa disedari, mereka mungkin akan terjerumus ke dalam perangkap kewangan. Baru selangkah memulakan perjalanan kehidupan baru, tetapi sudah membawa …

Settle Hutang dengan cara Teknik Snowball!

Dave Ramsey, seorang pakar pengurusan kewangan peribadi dari Amerika telah memperkenalkan teknik snowball ini. Beliau sarankan untuk kita yang mempunyai beberapa jenis hutang yang ingin dihapuskan dengan cepat dan sistematik. Secara ringkasnya, ini adalah langkah yang perlu diambil. Senaraikan semua hutang daripada jumlah yang paling kecil hingga yang paling besar. Letakkan nilai hutang paling kecil di …

Wang! Wang! Wang@ – Punca pertengkaran suami isteri masa kini..

Tahukah anda, apakah punca biasa pertengkaran dan perceraian suami isteri? Jawapannya tentulah soal ‘Wang! Wang! Wang!”. Hal ini rentetan daripada rumahtangga yang tidak tenteram. Terdapat juga ibubapa yang tidak mempunyai ilmu kewangan yang tinggi untuk mendidik anak-anak. Ibu bapa yang kurang yakin pada Financial Intelligent (FQ) diri sendiri boleh meminta individu pakar untuk mendidik anak-anak …

Tak Salah Beli Kereta, Tapi Ramai Tersalah Beli Kereta

Jika kita tersalah membeli kereta (tak mengikut keperluan mahupun kemampuan), kita akan terikat dengan satu liabiliti untuk jangkamasa yang agak panjang (minimum 5 tahun, maksimum 9 tahun sekiranya kita menggunakan pembiayaan kenderaan dari institusi-institusi kewangan). Ramai anak muda tak dapat beli aset rumah kerana ratio hutang tinggi disebabkan loan kereta. Kalau hendak dijual kereta pun, …

(VIRAL) – Bila nk bayar hutang aku.. aku pon nk beli baju raya jugak!!

Gaya gadis ni menyindir orang yang berhutang tapi dapat cuti sana-sini amat mencuit hati. Hehe.. Cube try buat benda sama upload kat fb sendiri 😉 Kepada yang berhutang kepada sesiapa, tolong ingat balik orang yang bantu anda ketika kesusahan. Langsaikan hutang anda terlebih dahulu sebelum enjoy sana-sini. Mereka pun ada anak dan tanggungjawab lain. Takkan …

Ali, graduan universiti tapi berakhir dengan bankrap dan hutang.. Nak elak anak kita dapat nasib serupa? Baca ni..

Ali telah mendapat kerja sebagai pengurus di restoran selepas tamat pengajian dari university. Gaji bulanannya sebanyak RM3,000. Selepas bekerja beberapa bulan, seperti anak muda lain yang menganggap kejayaan mereka diukur dgn jenis kereta apa yang mereka pakai membeli kereta idaman pada harga RM150,000. Satu lagi penyakit kewangannya adalah tabiat suka menunjuk-nunjuk akan kemewahannya. Sikap yang …